20 Ocak 2012 Cuma

Yeni Medya Ve Tasarımcının Değişen Nitelikleri

Yeni Medya Ve Tasarımcının Değişen Nitelikleri


Grafik tasarım


Grafik tasarım bir mesajı iletmek, bir görseli geliştirmek veya bir düşünceyi görselleştirmek için metnin ve görsellerin algılanabilir ve görülebilir bir düzlemde, iki boyutlu veya üç boyutlu olarak organize edilmesini içeren yaratıcı bir süreçtir. Baskı, ekran, hareketli film, animasyon, iç mimari, ambalaj tasarımı gibi birçok ortamda dijital veya dijital olmayacak bir şekilde uygulanabilir. Grafik tasarımında ve grafik sanatlarda, görsel sanatların temel ilkeleri olan hizalama, denge, karşıtlık, vurgulama, hareket, görüntü, oran, yakınlık, tekrarlama, ritm, ve birlik geçerlidir.
Grafiker ile Grafik Tasarımcı aynı manaya gelmemektedir. Grafik tasarımcı ünvanına sahip olabilmek için eğitimden geçmek gerekmektedir.[kaynak belirtilmeli]
İnternet üzerinden yapılan grafik tasarım yarışmaları kullanıcıları hem bu sanata teşfik etmekte hem de çalışmalarını ödüllendirmektedir.

Tarihi  Gelişimi

Grafik ve tasarımın tarihi, MÖ 14,000'lerde yapılmış mağara resimlerine ve İÖ 4.yy'da yazının başlamasına dayandırılabilir. Sonraları daha çok el yazması dini içerikli kitaplar ilk yayınlar olacaktır. Johann Gutenberg'in Avrupa'da 1450'lerde hareketli matbaa'yı icadı ıle kitaplar yaygınlaşmaya başlamıştır. O dönemlerde entelektüel düşünce, din etrafında olduğundan ilk basılıp dağıtılmaya başlanan kitaplar dinsel kitaplardır. Basılı yayınlar için harf ve metin dizimi erken dönem grafik tasarım pratikleridir.
Asıl çıkış noktası ise; sanayileşme ve modern yaşama geçiş ile, özellikle de fotoğrafın keşfi ile ortaya çıkan İzlenimcilik ve Post-İzlenimcilik akımlarının sonrasında başlamıştır. Çünkü resim sanatı farklı bir yöne ilerlemeye başlamış ve grafik, afiş, ürün katalogları vb. öne çıkmaya başlamıştır. Gazetenin ortaya çıkmasıyla reklam ve tanıtım öne çıkmıştır. Örneğin; ürün katalogları ilk önceleri fotoğraflarla değil gravür baskılar ile yapılmaktaydı. İşlerin tanıtımını ve duyurusunu yapan afişler de kendi içerisinde ayrı bir alan haline geliyordu. Bu alanlarda ilk çalışanlar da grafiker, grafik sanatçısı veya tasarımcı değil ressamlardı. Bu yüzden resimsel özellikleri önde, tipografik özellikleri geri planda kalıyordu. Fakat baskı tekniklerinin ilerlemesi, fotoğrafın geliştirilmesi ve tipografinin önem kazanması ile özellikle afiş tasarımı ve dolayısıyla grafik sanatlar resimden ayrı, tasarımın birer dalı olarak ortaya çıkmıştır.
Türkiye'de İbrahim Müteferrika ilk defa 14 Aralık 1727'de Müteferrika Matbaası kurulmuştur. Burada basılan kitaplar dünya kitap tarihine ve Osmanlı kültürü tarihine dair önemli bilgiler vermektedir. Bu matbaada 1729-1742 tarihleri arasında 16 kitap basılmıştır. 1729'da "Vankulu Lugati" Arapça harflerle ilk basılan kitaptır. Katip Çelebi'nin 1732'de basılan "Cihannuma"sı içinde harita ve çizimler vardır. J. B Holderman'ın "Grammaire Turque" kitabı 1730'da Osmanlı'da Latin alfabesini kullanan ilk baskı olmuştur. 1732 yılında basılan "Tarih-i Hind-i garbi" (Amerika'nin keşfi), Amerika hakkında Müslüman bir yazar tarafından yazılan ilk kitaptır, 13 tahta baskı içerir.
1891-1896 arasında William Morris tasarladığı kitaplarla zamanına göre çok başarılı grafik tasarım işler üretmiştir. William Morris'in isleri, grafik tasarım için bir pazar olduğunu göstermiştir. Bu dönemler tasarımın sanattan ayrılmaya başladığı dönemlerdir. Ayrıca Münch pre-refaeritler ortaya çıkımıştır. Bu pre-refaeritler; resimleri idealize edilmiş, hayali, gerçek dışı kadın ve erkek tipolojisi, duygunun ve aşkın yüceliğine yönelik resimlerdir. Bu resimlerde anlatım yalınlaşmış, detaylar kaybolmuştur. İzleyenin baktığında hemen anlayabilmesi amaçlanmıştır. Münch'ün resimleri de grafik tasarım alanında yapılan ön hazırlık çalışmaları olarak kabul edilmektedir.
Birinci Dünya savaşı sonrasında 19.yy'ın sanat ve tasarım görüşlerine tepki olarak yeni düşünceler oluşmaya başlamıştır. 1919'da Almanya'nin Weimar şehrinde kurulan Bauhaus okulu sanat ve tasarım alanında birçok yeniliğin öncüsü olmuştur.
Günümüzde Grafik tasarım büyük ölçüde bilgisayar programları aracılığı ile yapılmaktadır.

Yeni Medya Uygulamaları

Araştırmanın genel çerçevesini oluşturan güncel medya uygulamalarına ve bu uygulamaların endüstriyel tasarım edimine (bu edimin nesnesi olan geleneksel ürüntanımlarına) etkilerini tartışmaya geçmeden önce, makalede değinilen anlamıyla “YeniMedya” kavramının    kapsamı ortaya konmalıdır. Çeşitli akademik ve mesleki bakışaçılarından incelendiğinde söz konusu kavramların açılımlarının çoğalması ve güngeçtikçe hızlanan kültürel yeniden-üretim süreçlerinin kavramsalsınırları muğlâklaştırması, konuyu sınırları açıkça belirlenmiş bir çerçevede ele almayı zorunlu kılmakta.

Manovich’in çalışmasında Yeni Medya tanımı çerçevesinde saptadığı genel prensipler aşağıda belirtilmiştir (Manovich, 2001) :

Dijital Gösterim 

İster sistem dâhilinde üretilmiş, ister diğer kaynaklardan dönüştürülmüş olsun, bir bütünü oluşturan veriler ikili (binary) kodsistemine çevrilen görsel bilgi kümelerinden meydana gelir. Veri girdilerisayısallaştırılarak sistem içerisinde tekrar programlanabilir bir şekilde depolanır.

Modülerlik

Ürün tasarımında genel olarak dile getirilen modülerlik kavramından farklı olarak bu tarz bir modüler yapı, bağlamından koparılmış ve ilgisizgörünen birimlerin öznel kimliklerini korumaya devam ederek anlamlı bir bütünüoluşturması şeklinde ortaya çıkar. Bu birimler de dijital çevrimlerden meydanageldikleri ve benzer tarz sistemlere ait oldukları için (piksel, poligon, NURBS, vb.), bir araya geldiklerinde bağlamından koparılmış bile olsa nesne orijinalliğini koyabilir.

Otomasyon

Bilgisayar tabanlı ürünlerde otomasyonun sağlanmasındaki birincil amaç, kullanıcının arabirim üzerinde sürekli kontrolüne olan gereksiniminazaltılmasıdır. Burada ürünün yapay bir zekâ geliştirip kullanıcı adına karar vermesinden çok, kullanıcının tercihlerini ve sürekli ihtiyaçlarını saptayıp adaptasyongeliştirebilmesi amaçlanmaktadır.

Değişkenlik

Yeni Medya’nın değişkenlik (değiştirilebilirlik) ilkesi genelolarak ilk iki ilkeyle (dijital gösterim ve modülerlik) ilintili düşünülür. Değişik  platformlarda bir araya gelebilen dijital parçalar, yeni ürün tiplerinin (yazılımlar, arayüzler vb.) kullanıcı tarafından çeşitlendirilebilmesini olanaklı kılmıştır. Tasarımalanının kavramları çerçevesinden bakıldığında bu ilke, beraberinde ürünlerin
kişiselleştirilmesi

(Protokoller Arası) transcoding 

Bilgisayarın veriyi işleme vesunma yöntemleri ile kullanıcının bilgiye erişme yöntemleri aynı değildir. İnsanlar veyakültürler arasında oluşturulmuş herhangi bir girdinin Yeni Medya’nın nesnesi olabilmesiiçin
 sayısallaştırılması
ve uygun formata çevrilmesi gerekmektedir. Sisteme tanıtılan bugirdi, sistem içerisinde farklı protokoller arasında dönüştürülebilir hale gelebilir (dosyauzantısının ya da formatının değiştirilmesi, vb.)

                    

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder